Spelmanslag a moderní historie švédské lidové hudby

31. května 2015 v 18:48 | Lucie Podhorná |  Severní glosy
S pojmem spelmanslag jsem se poprvé setkala na pražských mezinárodních Folklorních dnech, kdy jsem se o jednu takovou spelmansag starala. Dá se říci, že nás na Moravě máme cimbálové muziky a ve Švédsku jsou zase tato uskupení. V cimbálce je dominantní cimbál (samozřejmě), dále housle, viola, kontrabas a klarinet. Ve spelmanslag jsou dominantní housle (anglicky tzv. fiddle - mezi houslemi a fiddle není, pokud jsem to správně pochopila, rozdíl, jen folkloristi své housle raději nazývají fiddle), velmi často doprovázené nyckelharpou a občas kytarou, citerou či kontrabasem. Spelman je hráč švédské folklorní hudby, lag je skupina.

Ukázka typické hudby spelmanslag, hrají Bergmans Spelmanslag pocházející ze švédsky mluvící části Finska:


Melodie, které spelmanslag hraje, jsou taneční (jednoduché, několikakrokové tance, většinou skupinové), nehrají balady. Velmi často vychází z taneční formy zvané polska - neplést z polkou! Polska je typická pro severské země, tančí se v 3/4 rytmu a velmi často ji tančí více párů. Tady máte ukázku z představení ve stockholmském Skansenu, tančí soubor z Västgötalandu v místních krojích:


Takhle vypadá slavnostní västgötalandský kroj:


Na začátku 19. století se začaly sbírat a publikovat lidové písně (první zapsaná lidová píseň vyšla roku 1811, srov. František Sušil - první malá sbírka moravských národních písní vyšla 1835) a postupně znovu vznikali spelmani, začala se pořádat dokonce jejich utkání. Ve 20. letech zájem upadá, aby se znovu oživil v letech 50., kdy začaly vznikat první moderní spelmanslagy a o desetiletí později ve Švédsku dochází k jakési renesanci folklóru - významným mezníkem je album nejslavnějšího švédského jazzového hudebníka Jana Johanssona Jazz på svenska, které vychází roku 1964 a na kterém jsou jazzově upravené lidové melodie.


Ještě jedna drobnost ke stylu hraní spelmanslagu: typické pro ně je, že většina spelmanů hraje hlavní melodii a několik z nich jim jakoby kontruje druhou harmonickou linkou, založenou na terciích a sextách. A následuje poslední ukázka, zase od Bergmans Spelmanslag.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 L. L. | Web | 2. června 2015 v 10:32 | Reagovat

:-)  pěkný web :-)

2 skandicz skandicz | 7. června 2015 v 12:26 | Reagovat

Díky! :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama